De allerlaatste......... - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Diana Moll - WaarBenJij.nu De allerlaatste......... - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Diana Moll - WaarBenJij.nu

De allerlaatste.........

Blijf op de hoogte en volg Diana

21 April 2015 | Tanzania, Dar es Salaam

Ok, nog eentje dan. Ik moet toch wachten op dit stinkende fantastisch vliegveld. Toch wel gek om zo naar huis te gaan. Ik besef het nog niet echt. Dat komt wel als ik geland ben en mijn lieve ventje weer kan knuffelen en mijn lieve broers en zussen weer kan bezoeken. Iedereen heeft zo aan mij gedacht deze reis. Ik besef me dat ik fantastische mensen om me heen heb. Heel erg bedankt daarvoor allemaal!!
Na dit sentimentele gebeuren weer over op de echte verhalen….
Ik ben niet meer in het ziekenhuis geweest dus hier kan ik niks meer over vertellen. Wel onze laatste 2 dagen in Moshi. We hadden nog een laatste wens om de waterval op de Kilimanjaro berg te zien. Dit hebben we dan ook gedaan. Het was een hele trip. Van Arusha met de bus naar Moshi (inclusief gids Johny). Rare vent trouwens, maargoed had niet anders verwacht. Is er eigenlijk wel iemand “normaal” hier? ….
Eenmaal op de berg begon het te regenen. Maar niet getreurd, ik was voorbereid! Met een heuse knalrode poncho vervolgde ik mijn reis op de berg! Deze wandelende kers was alleen vergeten om aan goeie schoenen met grip te denken. Dus ja, dan maak je nog wel eens een slippertje. Gelukkig was Johny niet te beroerd om de gehele reis zowat mijn handje vast te houden. Eenmaal bij de waterval aangekomen met mijn kin op de grond en mijn tong al slepend over de vloer, besloot ik een duik te nemen. Het was er prachtig! Helaas was het water wel ijskoud, maar je moet er wat voor over hebben. Ik ben inmiddels ook wel wat gewend met elke dag de ice bucket challenge als douche.

Ik ben in mijn laatste dagen lekker op pad geweest met andere vrijwilligers want Ilvy had me inmiddels verlaten om een super gave trip met haar ouders te maken.
Ik heb onze taxichauffeur bezocht bij hem thuis. Dit was hetgeen wat denk ik het meeste indruk op me heeft gemaakt deze gehele reis.
Ik kwam in een erg armoedig steegje uit. Dit had ik niet eerder van zo dichtbij gezien. Waar de kindjes echt buiten zitten en met hetgeen spelen wat er op de grond ligt. Onze chauffeur is super vriendelijk en vraagt ons eigenlijk nooit om geld. Hij is altijd eerlijk en komt netjes op tijd, dat is niet gebruikelijk voor de gemiddelde afrikaan. Toen ik zag waar hij woonde was ik geschokt. Een kamertje van 4x4m gevuld met een 2 persoonsbed een bankje en een salontafeltje. Er stond ook een oude televisie. Hier leeft hij samen met zijn vrouw en 2 erg jonge kinderen. Ik kon het niet geloven. En ze waren zo gelukkig met elkaar. Zo vredevol en liefdevol. Dan bedenk je je wat geld met mensen doet. Zonder geld zijn mensen pas echt gelukkig!!

Mijn laatste dag heb ik afscheid genomen van al mijn lieve vriendinnetjes die ik ontmoet heb in Afrika. Ik vind het allemaal toppers! We hebben gezellig met zijn allen aan het strand gelegen in een resort. Heerlijk!

Mijn terugreis verliep prima. Uiteraard zat ik naast een Afrikaan die verbaasd was dat ik in het Swahili tegen hem kon praten. Dit had ik beter niet gedaan want ik zat de hele reis aan hem vast. Ik heb gewoon mijn ogen dicht gedaan om maar even niet met hem te moeten praten. Eenmaal geland ging alles erg snel. Ik had mijn koffers zo te pakken en de paspoortcontrole verliep super snel.
Toen ik door de schuifdeuren van de aankomst hal kwam zag ik daar mijn ouders, zusje, wat lieve vrienden uit Axel en mijn allerliefste mannetje…….. Ik vond het zo gek dat er zoveel mensen kwamen en dat iedereen met zijn telefoon mij aan het filmen was. Toen zag ik het spandoek hangen: Diana, wil je met me trouwen? Dit duurde even voordat ik door had dat ik ten huwelijk werd gevraagd op dat moment. Mijn vent viel als een echte ridder op zijn knieën om mij te vragen. Ik was zoooo verrast. Ik vergat bijna “ja” te zeggen. Ik heb het daarom nog maar eens heel hard geroepen…. JA!
Wat een ontvangst. Er ging zoveel door me heen op dat moment.
Maar ik ben weer lekker thuis. Heb inmiddels zelfs een heerlijke warme douche genomen…. En na een kleine cultuurshock in de Albert Heijn, ben ik met 3 truien aan op de bank geploft! Wat een dag! (en wat is het hier koud in Nederland)

Ik besef me echt wat een lieve familie en vrienden ik heb. Ze zijn goud waard. Stuk voor stuk. Heel erg bedankt allemaal voor al deze ervaringen.
Mijn reis afsluiten was niet leuk maar hier terugkomen maakt alles weer goed…..wat ben ik een gelukkig mens! Echt!

• 21 April 2015 - 19:56

Mams:

Lieve dochter je hebt ons zulke mooie verhalen en belevenisen uit jou leventje verteld,dat we zullen missen dat je in afrika zit. Maar we vinden het echt super fijn je wat dichter in de buurt te hebben jij en je maatje zijn ons erg dierbaar.

• 21 April 2015 - 20:43

Aafke:

Bedankt voor al je leuke en interessante verhalen! Leuk om zo te mogen meeleven met je!
    En nu..bijkomen en gaan plannen ;-)
    Gefeliciteerd!

• 21 April 2015 - 20:57

Ewa:

Prachtig Diana! Jammer genoeg konden we er niet bij zijn vandaag. We liggen allebei met koorts thuis.
    We zijn wel blij om jou weer terug in Axel te hebben :) Bedankt voor jouw mooie verhalen. X Ewa

• 21 April 2015 - 22:20

Saskia:

Wij zijn ook erg blij dat je weer terug bent. En wat een fantastisch onthaal heb je gekregen!! Nu lekker nagieten en plannen gaan maken voor de grote dag.
    Binnenkort maar eens afspreken om foto's te bekijken en nog meer verhalen te horen. Ben zo benieuwd!!

• 21 April 2015 - 22:21

Saskia:

Haha, dat moet natuurlijk nagenieten zijn

• 21 April 2015 - 23:05

Ester Koopman:

leuke verhalen Diaan. Je kan altijd nog schrijfster worden

• 21 April 2015 - 23:06

Linda:

gefeliciteerd Diana en Robbert jan.
    Wat een thuiskomst!!
    Bedankt omdat je je belevenissen met ons op zo'n boeiende manier gedeeld hebt.

• 23 April 2015 - 11:39

Riet Vergouwe:

Wat een leuke belevenis. De KILIMANJARO !!!!! Fijn dat ik de verhalen mee mocht delen. Bedankt !!!
    Het zal weer een hele omschakeling zijn de komende tijd, maar als je Afrika goed door komt....dan ook weer Nederland. De familie zal blij zijn. Dank ik zo veel met je mocht delen.
    En gefeliciteerd met je JAWOORD !!

• 24 April 2015 - 17:17

Janneke:

Wow, wat een thuiskomst Diana!
    Gefeliciteerd!!
    En dank voor het delen van jouw verhalen!!
    Was mooi om het mee te beleven op deze manier.
    Ik neem aan dat je jouw stage gehaald hebt : ).