mzungu?? - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Diana Moll - WaarBenJij.nu mzungu?? - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Diana Moll - WaarBenJij.nu

mzungu??

Blijf op de hoogte en volg Diana

02 Februari 2015 | Tanzania, Dar es Salaam

Hallo allemaal, klaar voor een verslagje?

Allereerst moet ik opbiechten dat ik het boek van het afscheidsfeest gisteravond al bekeken heb. Onwijs lief allemaal en super leuke foto's. Niet vanwege de heimwee maar gewoon vanuit nieuwsgierigheid. (sorry!)

In ieder geval ben ik goed aangekomen. De reis verliep soepel en relaxt. (relax....dat woord is heilig in Afrika). Dat was dus al een goed begin. Super leuke films aan boord (gooische vrouwen 2 gezien etc. etc. etc. etc --> lange reis ;). ow trouwens, plassen in het vliegtuig met turbulentie is geen aanrader.

Eenmaal uit het vliegtuig gestapt slaat de hitte je recht in je gezicht. En daar blijft het niet bij want de heerlijke geur van zweet gemengd met hitte en stinkvoeten komt er ook nog eens bij kijken. Al met al, ik heb de vloer dus niet gekust bij aankomst!

Alles is ook goed door de douane gekomen. De mensen zijn hier super vriendelijk. De medische instrumenten hebben we netjes aangegeven en mochten zonder pardon het land in. Na al mijn vingerafdrukken afgegeven te hebben ,ik ook!

Eenmaal bij onze host family aangekomen was het ondertussen al laat. Toch kregen we nog eten aangeboden, die we na ons "laatste avondmaal" van KLM, toch maar afsloegen. Een hele lieve "mama" (zo moeten we haar noemen). Gelukkig hebben we ventilatie op de kamer, ofja zo'n ding dat draait aan het plafon. Er zitten geen ramen in het huis. Wel muggen!
We hebben gevraagd of we mee mochten naar de kerk. Ondanks dat deze om 7u 's ochtends begon, besloot ik toch mee te gaan. De gewoontes daar zijn niet te volgen voor ons dus moesten we goed opletten wat onze "mama" deed zodat we haar konden volgen. In eerste instantie dacht ik dat ze iets liet vallen, maar het schijnt dat je moet knielen voordat je de banken in schuift. De dienst duurde veels te lang en we begrepen er niks van. Bij de collecte zei "mama": STAY!. Verstandig, want we hadden ook geen geld bij. Daar lopen ze zelf naar de collecte toe dus iedereen ziet het als je er niet heen loopt. Nu waren we sowieso nogal een attractie daar. 2 witte stippen in een grote massa zwart.
Toen de dienst klaar was, was ik blij dat we naar huis gingen. Nou, niet dus. de lampen in de auto waren aan blijven staan waardoor de accu leeg was. Even ter herinnering, het is hier tussen de 30 en 40 graden. Na een klein uurtje en een klein stukje duwen konden we dan toch vertrekken.
Die dag zijn we ook nog naar de markt geweest waar ik een huwelijksaanzoek kreeg en mensen mij Swahili leerde. Ik moet zeggen dat de taal me goed af gaat hier. Toka = rot op! Nee grapje die heb ik nog niet moeten gebruiken. Erg vriendelijke mensen hier.

En dan nu over vandaag: (al beu met lezen, ik probeer het kort te houden)

Vandaag was introductiedag in het ziekenhuis. Om 8u zouden we opgehaald worden. Ik heb inmiddels wel al door dat dit dan eigenlijk 9u is.(afrikaans kwartiertje). We zijn dan met een tuk tuk naar het ziekenhuis gebracht, met gevaar voor eigen leven. Jeetje die mensen zijn gek hier op de weg!!! ik zal eens proberen te filmen hoe het er aan toe gaat.
We kregen een rondleiding in het ziekenhuis. De verloskamers zijn erg druk. Er staan ook heel veel vrijwilligers. Maar dit zijn geen verloskundigen waardoor wij voorrang krijgen om bevallingen te doen. Alles ziet er wel ok uit in het ziekenhuis. Ofja, voor afrikaanse begrippen. Ik denk dat ik hier mijn draai wel ga vinden. Ik vind het echt geweldig!! En met mijn talenknobbel op zak heb ik al een hoop vrienden gemaakt! Mambo, Jambo, Karibu, Asante, shikamoo...... etc.

Toch werd ik wel even met mijn neus op de feiten gedrukt toen we het mortuarium binnen geduwd werden. Het stonk er enorm (even ter herinnering, het is tussen de 30 en 40 graden en GEEN airco). Er lagen overleden mensen op de grond en 1 man waren ze aan het afdekken op de tafel. Ook lag er 1 in een mooi versierde kist. Buiten werd zelfs een ceremonie gehouden. Ik hield het niet lang vol daar binnen en gelukkig mochten we al gauw weer naar buiten.
Maargoed ik ben klaar om morgen te beginnen. Ik heb er ook echt heel veel zin in. De baby's zijn hier zooo mooi!! echt!!

dusssss... maak jullie allemaal geen zorgen om mij. Buiten dat ik enorm stink, zweet en verbrand ben, gaat het enorm goed met me!! Ik lijk nu wel een Afrikaan, maar ze noemen me nog steeds Mzungu (blanke) ;)

liefs

  • 02 Februari 2015 - 20:09

    Dieuwer:

    Je stinkt mzungu. Ik ruuk je Tot ier..

  • 02 Februari 2015 - 21:18

    Tessa Zuurbier:

    Wat een goed beging Diana,
    Dit klinkt goed! Alvast heel veel succes met de eerste werkdag! Geniet ervan!

  • 02 Februari 2015 - 22:05

    Dini Moll:

    Fijn dat je geaccepteerd wordt daar .
    maar zorg voor je gevoelige neusje .want dat klimaat daar heeft een slechte invloed op dat uitsteksel.
    liefs

  • 02 Februari 2015 - 22:07

    Wil Kooij:

    Een leuk verslag Diana. Ik wens je een hele gave tijd daar. En geniet van al die mooie mensen(kinderen) daar. En ik geniet van jou verslagen. Liefs Wil

  • 02 Februari 2015 - 22:18

    Elisabeth:

    Diaantje, wat heb je geweldig geschreven!!!

  • 03 Februari 2015 - 00:01

    Lisa:

    Whoooo Afrikaaaa!! Succes met stagelopen maar dat komt vast goed!xxxx

  • 03 Februari 2015 - 00:01

    Lisa:

    Whoooo Afrikaaaa!! Succes met stagelopen maar dat komt vast goed!xxxx

  • 03 Februari 2015 - 00:01

    Lisa:

    Whoooo Afrikaaaa!! Succes met stagelopen maar dat komt vast goed!xxxx

  • 03 Februari 2015 - 15:10

    Fenke:

    Haha, mooi verhaal. Ik zit nu al met smart te wachten op bevallingsverhalen, ben beetje jaloers op je hoor!! Veel plezier!

  • 03 Februari 2015 - 19:55

    Ester Koopman:

    goed om te lezen dat je t zo naar je zin hebt. We wachten je volgende verslag af.
    Groetjes

  • 03 Februari 2015 - 19:55

    Ester Koopman:

    goed om te lezen dat je t zo naar je zin hebt. We wachten je volgende verslag af.
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diana

Hallo allemaal, Ik ga stage lopen op de verloskamers in Dar es Salaam in Tanzania. Hier kunnen jullie al mijn verhalen lezen over deze bijzonder reis. Veel lees plezier alvast!

Actief sinds 26 Jan. 2015
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 6893

Voorgaande reizen:

31 Januari 2015 - 21 April 2015

stage verloskamers in Tanzania

Landen bezocht: