update week 1 - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Diana Moll - WaarBenJij.nu update week 1 - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Diana Moll - WaarBenJij.nu

update week 1

Blijf op de hoogte en volg Diana

06 Februari 2015 | Tanzania, Dar es Salaam

zooo mijn eerste week zit erop. ben ik al bruin? nee! stink ik nog? ja!
Al met al een leuke tijd gehad tot nu toe. We worden geaccepteerd in het ziekenhuis. Nu weet ik niet of dat is omdat we ons uit ons naad werken of omdat dat is omdat we instrumenten bij ons hebben. Naja, ik hoop dat eerste.

Deze week stonden we op antenatal ward. Dit is de afdeling waar de zwangeren komen op consultatie. Ook liggen hier de zieke zwangeren. En omdat het zo druk is liggen ze vaak met 2 in 1 bed. En nee, het zijn geen twee persoons bedden, laat staan twijfelaars. En geloof mij, de afrikaanse billen zijn niet mals.

Ook hebben we 1 dag met alle vrijwilligers een school geverfd. ehm, ja, in 35 graden. Heel grappig hoe de kinderen reageerde toen ze ons zagen. We waren met ongeveer 20 vrijwillegers en ik denk dat er zoon 100 kinderen op ons af kwamen gevlogen. Scary!
Iedereen wilde op de foto. Uiteraard waren wij de beroerdste niet en maakte we een heleboel foto's daar. ik vroeg aan een paar kinderen hoe ze heette (jina lako nani?) jaaa mijn talenknobbel heeft me nog niet in de steek gelaten. Ok, toen ze daarna een heel verhaal begonnen heb ik maar gewoon eens vriendelijk gelachen :)
Het was hard werken maar uiteindelijk zijn we een heel end gekomen.

Voor de mensen met een zwakke maag, hieronder een bevallingsverhaaltje: (just warning you!)

We hebben 1 bevalling mogen assisteren van een patient met een psychose. Tja, ik hoor jullie denken, hebben ze dat niet allemaal daar?. Nee dit was echt een psychose. iemand die ineens heel hard sloeg of ineens op de grond ging liggen uit het niets. Ook wilde ze soms weglopen of zei ze blijkbaar hele grappige dingen waardoor iedereen in een scheur lag. Toch bij de bevalling was het best een cruw gezicht. Ze hebben haar vastgebonden aan het bed met een sjaal. Daarna begon ze met haar benen te schoppen en te slaan.
Ik sta op zulke momenten schijnbaar altijd op de verkeerde plek. JIPLAA, zo een been in mijn gezicht. "hahahahahaha MZUNGU!". Achja vooruit, ik lach wel mee.
Er werd op het gemak nog een vaccuumpomp gepakt. Maar deze werkte niet. De volgende 3 ook niet. uiteindelijk hadden ze er 1 gevonden en werd er na wat geduw en getrek toch een jongen geboren. Na wat hulp ademde het gelukkig. Ik maak me eerder zorgen over de zorg van het kind. Wie gaat dat op zich nemen?

Vandaag dan heel even op de bevallingskamer gestaan. Er lagen 10 patienten tegelijk in arbeid. Allemaal hadden ze hulp nodig. Helaas kwam er niemand eens kijken om ze gerust te stellen of even te zeggen dat ze goed bezig waren. Die taak heb ik daarom maar op me genomen. Alle andere zusters waren lekker aan het kletsen in de zusterpost. Prima, maar niet voor mij! Mijn dienst zat er helaas op dus ik ben naar huis gegaan.
Maandag starten we met nachtdiensten. Ik ben benieuwd. Jullie horen er van.

Eerst maar eens van mijn weekend genieten hier aan het strand :D
Bij jullie vriest het toch? :D ;)

  • 06 Februari 2015 - 20:40

    Ester Koopman:

    hoi

    Leuk om te lezen weer. Herkenbaar dat de zusters wat laks kunnen zijn. Niet naar de patiënten om kijken. Dat herinner ik me nog heel goed toen ik bij Sas op bezoek was in Tanzania. Veel plezier nog. Zullen wij wel afzien met die kou.
    Morgen gaan we eerst de verjaardag vieren van je studieproject :)

    Groetjes
    Ester

  • 06 Februari 2015 - 21:02

    Sofie Hollebek:

    Hey meis,

    Heel goed bezig, doe zo voort. Laat ze daar maar eens een poepie ruiken van je kunnen (stink je nog meer lol). Ik kijk al uit naar je volgende verslag...heel leuk om te lezen. En ja het is hier koud, grrr!!!

    Greetings,
    Sofie

  • 06 Februari 2015 - 21:22

    Angelique:

    goed dat je het naar je zin hebt!
    goed ook dat je iets kunt betekenen voor een ander mens.
    als je al een klein verschil kunt maken voor iemand is dat goud!
    zet hem op, geniet,lach,werk en verwonderlijk jezelf in het Afrikaanse land.
    en je komt rijk terug.
    dikke kus, je zus.

  • 06 Februari 2015 - 21:23

    Dini Moll:

    Heel leuk geschreven en zo zit je eerste weekje er al op , nu ff lekker genieten van je weekend .goed eten en veel drinken en lekker nikse

  • 06 Februari 2015 - 21:40

    Alieke:

    Bizar allemaal!maar fijn dat je het naar je zin hebt. Geniet v je weekend,cocktailtje drbie.

    Xx alieke

  • 07 Februari 2015 - 10:02

    Mandy:

    snel voorbij zo'n 1ste week!Wat een indrukken allemaal! Geniet ervan en koester ze ,zoiets maak je maar 1 x mee in je leven! Blijf vooral lekker jezelf! !Veel plezier meid!!

  • 07 Februari 2015 - 13:39

    Linda:

    Hoi Diana. Leuk om alles wat je mee maakt te lezen.succes

  • 09 Februari 2015 - 17:09

    Fenke:

    Neem ook maar een duik in dat heerlijke water voor mij! ;)
    En succes met stage, you can do it!
    lfs Fen

  • 09 Februari 2015 - 19:00

    Francien Doolaard:

    Hoi Diana,
    Gelachen om je verslag in telegramstijl vol humor. Wat een leven daar voor die zwangere vrouwen.
    Het was echt leuk om te lezen. ''k Ben benieuwd naar je verdere belevenissen!
    Succes! en groetjes van Krijn en Francien.

  • 11 Februari 2015 - 22:14

    Joke Brouwer:

    Hoi Diana,
    Een duik in het Afrikaanse leven, het lijkt alsof je jezelf er meteen ingestort hebt, knap hoor!
    Kun je goed tegen de hitte, de geuren daar, de aandacht van iedereen?
    Nou, succes de komende tijd, ik blijf je volgen!!
    Groet, Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Diana

Hallo allemaal, Ik ga stage lopen op de verloskamers in Dar es Salaam in Tanzania. Hier kunnen jullie al mijn verhalen lezen over deze bijzonder reis. Veel lees plezier alvast!

Actief sinds 26 Jan. 2015
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 6899

Voorgaande reizen:

31 Januari 2015 - 21 April 2015

stage verloskamers in Tanzania

Landen bezocht: